חוק נוסף אושר בטרומית: ניתוק מח"ש מהפרקליטות

אבי רבינא No Comments on חוק נוסף אושר בטרומית: ניתוק מח"ש מהפרקליטות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ משה סעדה שמבקשת לנתק את מח"ש מהפרקליטות, להכפיף אותה לשר המשפטים ולהעניק לה סמכות לחקור פרקליטים

צילום: יונתן סינדל/פלאש90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה (המחלקה לחקירת שוטרים), התשפ"ג-2022 של חבר הכנסת משה סעדה. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 52 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה.

מוצע לקבוע כי המחלקה לחקירת שוטרים תישא באחריות מנהלית לביצוע תפקידה בפני שר המשפטים ותהא כפופה לפיקוח המנהל הכללי במשרד המשפטים. כמו כן, מוצע לקבוע כי המחלקה לחקירות שוטרים תעסוק בחקירת עבירות תובעים מקרב הפרקליטות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "המחלקה לחקירת שוטרים הוקמה במשרד המשפטים לחקירת עבירות שנעשו על ידי אנשי משטרה, וזאת במטרה למנוע ניגוד עניינים של חקירת חשודים על ידי הגופים להם הם משתייכים. בהמשך הורחבה סמכותם גם ביחס לעובדי שירות הביטחון הכללי, ובנוסף ניתנה למחלקה הסמכה מיוחדת לחקירות פליליות ומשמעתיות של עובדי נציבות שירות המדינה.

"המשטרה והפרקליטות פועלות לקידום תיקים פליליים בשיתוף פעולה מלא, ביחסי עבודה הדוקים ולצורך מימוש אינטרסים משותפים, למשטרה ולפרקליטות גם יחד. העבודה הקרובה והמשותפת של אנשי המשטרה והפרקליטות יוצרת ניגוד עניינים חריף, הן מצד האינטרסים המקצועיים המשותפים והן מצד יחסי העבודה הקרובים, כאשר החלטות בעניין פתיחת חקירה, פיקוח על החקירה במח"ש, והגשת כתב אישום נגד קצין משטרה בכיר נתונות לפרקליט המדינה. כל עוד מח"ש היא חלק אורגני מהפרקליטות, לא ניתן לצפות לחקירה חסרת פניות כאשר מדובר בבכירים במשטרה, שעימם יש קשרי עבודה הדוקים. מן הצד השני, גם כאשר מדובר בחקירת חשדות נגד אנשי הפרקליטות, מי שמוסמך כיום לעסוק בכך זו המשטרה, וניגוד העניינים החמור שהוזכר לעיל, עומד בעינו".

יוזם ההצעה, ח"כ משה סעדה: "ההצעה הזו מפרידה לחלוטין את מח"ש מהפרקליטות במטרה למנוע מצב של חסינות לבכירים. היא קובעת כי ראש מח"ש ימונה ע"י שר המשפטים, וקובעת כי הכפיפות לשר המשפטים היא מנהלית בלבד ולא מקצועית. מבחינה מקצועית ראש מח"ש יהיה עצמאי לחלוטין. הביקורת של היועצת המשפטית לממשלה על החוק נובעת מתוך הרצון לשמור על החסינות שלהם ומתוך הרצון למנוע גוף שיבקר את הפרקליטות".

בשם הממשלה השיב השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "הפרקליטות עובדת באופן צמוד עם המשטרה בשיתוף פעולה מלא, מצב שעלול להביא לידי ניגוד עניינים כאשר עולה הצורך להגיש כתב אישום נגד קצין משטרה או לחקור פרקליט. הידע והניסיון שמביא ח"כ סעדה כמי שהיה בדיוק במקום הזה יכול ללמד את כולנו איך הופכים את המערכת לטובה יותר וכזו שאין בה ניגודי עניינים וניגודי אינטרסים".

ח"כ בני גנץ התנגד: "היום במליאה עבר חוק שמאפשר להשתמט משירות ועוד חוק אחר שנועד לאפשר את כהונת דרעי בניגוד לפסקת בג"ץ. אתם לא באתם לדבר, לא באתם לתקן – אתם הורסים. אסור בשום פנים להפוך את המערכת לפוליטית. ברגעים אלו חיילינו נלחמים בשכם והם מכל הגוונים והמגזרים, וזאת בשם המשימה ולא בשם הפוליטיקה. רבבות מודאגים מהעלייה באינפלציה, ובמה אתם עוסקים? בלקרוע את העם. תתביישו לכם ואולי תחזרו בכם".



0 תגובות